Så var dressuren overstått

Dag nummer to med dressur er over ved verdensmesterskapet i kjøring ved Haras National du Pin i Frankrike. For Norges del ble det mye bra – og noe som ikke gikk etter planen. – Men vi rister fort av oss skuffelse og forbereder oss til maraton, sier landslagsleder Linn Støkken Nielsen.

av
Rebecca Ballestad-Mender
Det franske hjemmepublikummet jublet over fransk individuell ledelse etter dressuren - og ledelse i lagkonkurransen. Bildet viser Marion Vignaud og First Quality. (Foto: Melanie Guillamot)

-Øivind kjørte et fint program, som nok fikk litt dårlig betalt, sier Linn etter endt dressurdag i Frankrike. – Wenche hadde et par feil som kostet dyrt i et ellers bra program, men skuffelse rister vi fort av oss og forbereder oss til maraton.

For Maria Henriksson ble oppvarmingen ikke helt ideell i dag. – Hesten hennes er en følsom herre, og han hadde en veldig uventet reaksjon på gjorden på oppvarmingen. Det ble derfor fraspenning i all hast, skift av seletøy og forspenning igjen. Det ga dem 3 minutters oppvarming og ikke helt optimale vilkår.

Til tross for dette gjorde ekvipasjen en god jobb. – Jelviro er en ærlig hest, som går rett på jobb når problemet er løst – og det var bra kjørt av Maria.

Resultatmessig ble det en foreløpig delt 28. plass på Maria, med 61,03 i straff. Wenche ligger som nummer 39 med 62,36 i straff, Øivind nummer 46 med 64,23 i straff og Jeanette Lund Støen er så langt nummer 47 i klassen med 64,83 i straff.

Det er fransk i toppen ved Marion Vignaud/First Quality som fikk 39,32 i straff. På andreplass følger Kelly Houtappels-Bruder/Flip med 41,59 foran franske Fabrice martin/Lanzaro IFCE med 43,85. Regjerende mester Saska Siebers med Axel fra Nederland ligger på fjerdeplass med 43,85.

-Jeg er veldig fornøyd med programmet, jeg var litt stresset fordi First Quality hadde litt mindre energi enn vanlig, men alt i alt var han oppmerksom og på – jeg er fornøyd, sa Vignaud etter dagen. Hun ser frem til maraton: - Banebyggerne har gledet seg ved å lage en veldig teknisk bane til oss, den er lang og fysisk krevende på grunn av høydeforskjellen i første fase og åtte hinder i andre fase. I morgen vil det virkelig bli noe å gjøre. Det er tighte svinger og smale passasjer, og så er det det at de har plassert ut 120 drop-offs (baller på toppen av hinderstøttene), så vi må passe på å ikke komme borti noe, en ball ned betyr to poeng i straff.

-Disse ballene er der for å avverge at kuskene kjører for nærme hinderdelene og for å beskytte hestene mot de minste skraper. Ytterligere sikkerhetshensyn er tatt i to vanngraver, der mengden vann er begrenset til noen få centimeter for at hestene ikke skal anstrenge seg for mye eller vil måtte bremse opp unødig mye, sier banebygger Johan Jacobs.

Maratonklassen begynner klokken 09.00.

Arrangørens hjemmeside

Live streaming