Inviterer til NM Ungkusk i nytt kjøreparadis

I slutten av juli står gjengen i Hedemarken Rideklubb klare for å gi kusker og hester en herlig stevneopplevelse i en helt ny maratonløype på Aalerud Stall. Da skal klubben nemlig arrangere sitt aller første kjørestevne, og både store og små er innstilt på å bidra. Det inkluderer svalene som benytter det nye vannhinderet som badebasseng - de er informert om at dammen vil være opptatt 22. - 24. juli!

av
Åse-Berit Jamne
Gjengen på Aalerud Stall og i Hedemarken Rideklubb har jobbet hardt for å få maratonløypa klar til NM (foto: Ragnhild Ekornrud).

- Hestesportsanlegget på Aalerud har de siste årene vært gjennom en enorm utvikling, og vi satser på å bli et av de bedre stedene å trene hest på her i området, forteller Maria Henriksson som står bak anlegget sammen med samboer og gårdeier Pål Dobloug. Hun er utdannet trener fra Svenska Ridesportsförbundet og jobber fulltid som trener for kjøre- og rideekvipasjer. I tillegg konkurrerer hun selv også på internasjonalt nivå i sportskjøring.

Aalerud Stall ligger 1,5 time fra Oslo i Øvre Vang, femten minutter fra Hamar, og omtales som et kjøreparadis. Stedet har alle forutsetninger for å huse store arrangementer, og denne sommeren blir det for første gang arrangert kjørestevne i praktfulle omgivelser.

Allsidig og variert

- Naturbanen vi har opparbeidet gir både kjørende og ridende mulighet til å trene allsidig og variert, noe som på sikt gir sunne, friske og ikke minst glade hester. Det er gøy at vi kan få vist fram vårt nye anlegg under et arrangement som NM Ungkusk, så vi håper mange kommer for å starte, både NM-deltakere og andre som ønsker å starte de åpne klassene. Hindrene og løypene vi har lagd er testkjørt flere ganger både av oss selv og av folk utenfra, og vi får stadige kommentarer på at det har blitt veldig fint her, sier Maria.

- Nå har vi hatt noen år med intens byggeaktivitet på anlegget, så vi kommer nok ikke til å utvikle like mye nytt framover som vi har gjort de siste årene, men heller få på plass og finpusse på alle detaljene. Men det hadde jo vært fint med et hinder til (eller kanskje to…) nede i skogkanten, sier daglig leder Maria Henriksson med et smil.

I B-delen av maratonløypa gjelder det å være raskest, uten å kjøre noen porter feil vei (foto: Ragnhild Ekornrud).

Fakta om maratonløypa på Aalerud

Det er nå fem faste hinder på anlegget, og det settes opp ett ekstra under NM. Underlaget er hovedsakelig grus, men det er også hinder på gress, og et vannhinder. Det er to broer, en som er flat og kan kjøres rett over. Den andre er opphøyd, og man kan kjøre både over og under (kan gi sug i magen!). Om man ikke tør å suse over den, finnes det som regel alltid en vei utenom broen.

I vinter ble det gruset opp ca 3,5 kilometer med løype gjennom skogen, som vil inngå i både A- og B-etappen under stevnet. Det går med ca 600 liter vann hver gang blomstene som er planet rundt på banen blir vannet. Og som tidligere nevnt, benyttes vannhinderet til daglig som badebasseng av gårdssvalene, men de har altså blitt informert om at dammen er opptatt 22. - 24. juli.

Stevneleder, og ansatt ved Aalerud Stall, Ragnhild Ekornrud, gleder seg veldig til å arrangere det aller første kjørestevnet på stallen. - Vi synes det er gøy at anlegget får vist seg fram på en slik måte. Vi er en helt herlig organisasjonsgjeng fra klubben og stallen som alle drar i samme retning, og ønsker at dette skal bli en flott stevneopplevelse for både kusker og hester!

- Det er satt i gang et enormt apparat med frivillige hjelpere fra stallen, klubben, naboer og venner som blir med for å lage en god hestefest i vårt nye kjøreparadis, sier Ragnhild, som håper at mange vil ta turen til dem. Påmeldingsfristen er satt til 1. juli, så her gjelder det å være rask!

Maria Henriksson og 5-årige Marko (Hertog Jan x Cizandro, oppdretter T.A. Van Schip).

Hestesportens kinderegg

Sportskjøring kalles for hestesportens kinderegg, her får du tre ting i ett og konkurransen kan på flere måter sammenlignes med feltritt, forklarer Ragnhild. Det konkurreres i klassene utdanning, lett, middels og vanskelig. Hest og kusk skal gjennom tre delmomenter i en konkurranse, nemlig dressurkjøring, maraton og presisjon.

Under fredagens dressurkjøring skal man kjøre et gitt program på en bane på 40x80m. I stedet for å sitte oppå hesten, skal du altså ha vogn bak - ellers er det forholdsvis likt med å ri et dressurprogram.

På lørdag er det maraton som står på programmet. Det består av en A-etappe hvor man skal jogge en viss distanse på noen kilometer innenfor en viss tidsramme. Er man utenfor tiden - for rask eller for sakte - får man straffepoeng. Etter en veterinærkontroll skal ekvipasjen ut på en B-etappe. Her kjører man en løype, og er innom 4-8 ulike hinder som alle er markert med bokstaver fra A til D, E eller F. Bokstavene skal kjøres riktig vei og i riktig rekkefølge. Kusken har brukt hele fredagskvelden på å memorere banen og hvilke veier som er lure å kjøre for seg og sin hest. Her gjelder det å være raskest, uten å kjøre noen porter feil vei.

Søndag er det klart for presisjonskjøring. Da lærer man seg en bane på opptil 20 porter. Hver port består av kjegler som kuskene skal kjøre mellom. Kjeglene er plassert 20-40 cm bredere enn vogna man konkurrerer i (avhengig av hvilken klasse man starter). På kjeglene ligger det baller hvor man får straffepoeng for å rive dem ned. Igjen er det om å gjøre å være raskest mulig gjennom banen, og med færrest feil. Denne delen kan sammenlignes med sprangdelen i feltritt.

Alle som starter kjøring skal ha med seg en groom. I dressur og presisjon skal ikke groomen gjøre så mye annet enn å sitte på og være klar dersom noe uforutsett oppstår. Groomen har heller ikke lov til å snakke med, eller hjelpe, kusken i disse delmomentene. I maraton spiller groomen en viktig rolle. Her kan vedkommende både snakke med kusken, samt ha oversikt over tidsbruken på de ulike etappene. I tillegg gjør groomen en viktig jobb som balanseringsvekt på vogna, og er aktiv i svingene når det går unna i maratonhinderne, avslutter Ragnhild.