Fløy med Papi hele veien

I fraktfly er det begrenset med plass til tobente. Setene er først og fremst beregnet på personell som har det å fly med hest som sin arbeidsoppgave, som veterinær, fraktansvarlig og et par til hestepassere – som regel fra speditøren, noen ganger hestenes egne hestepassere. Da Papi dro til Omaha fredag, var imidlertid Victoria Gulliksen med hele veien. – Jeg vil være sammen med mine hester når de reiser. Jeg hadde ikke reist hvis jeg ikke hadde fått lov til å være med Papi i flyet, sier Victoria Gulliksen som akkurat er vel fremme etter flyturen.

av
Rebecca Ballestad-Mender
Flyturen fra Liege til Omaha er vel overstått. - Vi har akkurat kommet frem, forteller Victoria fra USA. (Arkivfoto: FEI/Leanjo de Koster)

Flyplassen Liege dannet utgangspunktet for reisen for Papi og de andre europeiske hestene som skulle til Omaha denne gangen. Her holder bedriften Horse Inn til, der man har bygget opp fasiliteter som transittsenter for hester på reise gjennom eller til og fra Europa. Her er det 55 store bokser, fordelt på seks seksjoner som er adskilte for hverandre. Senteret ligger rett ved flyplassen og har godt med plass til hestetransportene. Hestepasserne er tilgodesett med både hvilerom, lagringsrom, dusj samt nærliggende hotell og restaurant. Personalet ved Horse Inn er klare 24/7 – inkludert veterinærer og tollbetjenter. Årlig har de flere tusen hester innom, enten hester som skal ut og reise med fly eller hester som trenger en hvilestall underveis på en reise i Europa.
Liege og Horse Inn har vært utgangspunkt – og returpunkt – i forbindelse med flere store stevner, som WEG 2018 i Kentucky og OL i Tokyo 2021. I forbindelse med WEG 2018 var Horse Inn transittsenter for 550 hester.

I flyet som fredag morgen lettet med kurs for Omaha var det totalt 44 hester, det inkluderte både sprang, dressur og voltigehester - alle på vei til World Cup-finalene.

Horse Inn ved flyplassen i Liege er et transittsenter for hester på reise til, fra og gjennom Europa, årlig huses flere tusen hester på reise her. (Foto: FEI/Leanjo de Koster.

Med Papi på tur

Det er ikke vanlig at rytterne selv reiser med hestene sine, og det er begrenset hvor mange personer det er seteplass til om bord disse fraktflyene. Men noen ryttere insisterer på å bli med – som den tyske dressurdronningen Isabell Werth.

Og Victoria Gulliksen.
-Jeg vet hvordan han vil ha det – og hvordan han skal ha det. Hvis jeg ikke hadde fått lov til å fly med ham, så hadde han ikke reist, sier Victoria enkelt om Papis reise til Omaha.
Equine America Papa Roach har litt egne meninger om transport. – Han kan være litt vanskelig å laste. Lastebil går helt fint, men to-hesters biler er han ikke fullt så begeistret for. Og på transporten, trenger han godt med plass – og selskap samtidig.

Når Victoria selv sørger for transporten, er det lett å legge alt til rette slik Papi vil ha det. Når han skal inn på et fly sammen med flere andre, så er det litt mer krevende. Men hensynet til hestene settes først, og speditøren lytter til hesteeierne.

For Papi betød dette at han på reisen fra Liege i Belgia til Omaha fikk disponere plassen til to hester, samtidig som han fikk selskap av en hest. Og han fikk ha Victoria om bord.
Blant det Papi vil ha er høynett – og han blir glad for mashen Victoria gir ham. – Den bidrar til væskebalanse og til å holde tarmsystemet i orden, jeg har olje og salt i den også, forteller hun.

-Hvis jeg ikke hadde fått lov til å fly med ham, så hadde han ikke reist, sier Victoria. De er begge vel fremme - og nå skal Papi stå i karantenestall i 48 timer. (Foto: FEI)

Nettsiden World of Showjumping var ved Horse Inn i Liege i forbindelse med avreisen - Victoria og Papi er blant motivene i deres bildereportasje her.

Ulykken i 2019

Victoria kjenner Papi godt etter å ha hatt 14-åringen siden han var unghest. Høydepunktene har vært flere, deriblant å være en del av laget som vant finalen i andre divisjon i Longines FEI Nations Cup i Athen i 2019. Men under hjemreisen fra den greske hovedstaden, gikk det galt – så galt at mange trodde vallaken aldri skulle komme tilbake til sprangbanen igjen.

-Jeg pleier alltid å fly med hestene mine, men akkurat den gangen var jeg ikke der, sier Victoria.
I flyet lå det en løs metallbit i boksen som ingen hadde lagt merke til. Den satte seg fast i skoen til Papi, med det resultat at han kuttet over en sene.

- Det var forferdelig alt sammen, fullstendig krise, og selv om skaden kunne leges, så var det ingen som trodde han skulle kunne hoppe høyt igjen.

Det var ingen som trodde han skulle hoppe høyt igjen.


Tro, tid og tålmodighet

Papi ble tatt hånd om etter alle veterinærkunstens regler. Men den viktigste behandlingen var tid understreker Victoria.
– Den viktigste grunnen til at han kunne komme tilbake igjen, er at vi brukte tid. Han hoppet ikke på et år, og gikk ikke stevne på 1 år og ni måneder, forteller Victoria.
Kalenderen bikket 2021 og et EM sto i kalenderen.
-Da han kom i form igjen for de store oppgavene, hadde vi litt knapt med tid i forhold til kvalifisering til EM. Men han bare gjorde det for meg, med en gang. Han er en helt fantastisk hest!
Papi var tilbake, til de grader. Sammen med Victoria gikk det hele veien til EM-finalen, der de ble nummer ni – det beste individuelle norske resultatet i et EM så langt.

EM-resultatet ble for Victoria derfor noe enda større enn en historisk god plassering. Resultatet rommet en lang vei tilbake i sporten for en hest som man ikke trodde skulle kunne gå på dette nivået mer, takket være tro, tid og tålmodighet.

Papi kom tilbake i toppsporten, mot alle odds etter skaden han pådro seg ombord et fly i 2019. - Den viktigste grunnen til at han kunne komme tilbake, er at vi brukte tid, sier Victoria. (Foto: FEI)