De norske kuskene er på plass

Norge er en av 19 deltagende nasjoner ved verdensmesterskapet i kjøring ved franske Haras National du Pin. Søndag vil det være avgjort hvem som får tittelen verdensmester individuelt – og hvem som får det som lag – i enbet. Et norsk lag og fire individuelle kusker er på plass i Normandie.

av
Rebecca Ballestad-Mender
Det er gjort klart for et storstilt verdensmesterskap ved det franske Haras National de Pin i Normandie. De norske kuskene er på plass og klare for onsdagens vetsjekk. (Foto: Maria Henriksson)

Det norske laget som nå er vel ankommet stevneplassen i Normandie består av Maria Henriksson/Jelviro, Øivind Mikkelsen/Cartoon Hedegaard og Jeanette Lund Støen/Penlangrug Black Knight. Wenche Johannesen/Engkildegårds Saturn Rts er reserve for Norges lag og stiller også som Norges fjerde individuelle utøver.

-Vi er vel på plass, hestene er i stallen og campen er satt opp, forteller landslagsleder Linn Støkken Nielsen. – Hestene har hatt en fin tur med god hvile underveis, og her i Frankrike er det deilig temperatur og god stemning.

Mens det er 19 deltagende lag, stiller totalt 77 til start individuelt. Onsdag morgen fra klokken 09 er det veterinærsjekk av hestene før det klokken fem om ettermiddagen tid for åpningsseremoni. Torsdag og fredag står dressur på programmet, lørdag er det maraton og søndag avgjøres det hele med presisjonskjøring.

Historiske omgivelser

Det er en gedigen stevneplass som danner rammene for mesterskapet, gedigen ikke minst på grunn av sin plass i historien. Haras (som betyr stutteri) National du Pin kalles ikke for ingenting for «Versailles of the horse» - det er Ludvig XIV, Solkongen, som sørget for at dette nasjonale stutteriet ble bygget. Han var ikke fornøyd med det eksisterende stutteriet som lå i utkanten av Paris, og valget av mer egnet sted falt på et område i Orne i Normandie.

Målet med et nytt stutteri var å reformere og forbedre de kongelige stutteriene for å sette dem i stand til å avle de beste hestene for transport, jordbruk, militæret og for hoffet ved Versailles. Ludvig XIV ba sin arkitekt bak stallene ved Versailles tegne stallene ved Haras National du Pin også - hvilket forklarer en god del hvorfor stallene ved stutteriet Haras National du Pin ble så ekstravagante som de ble.

Planleggingen og oppstarten av byggingen av dette stutteriet var noe av det siste Ludvig gjorde før han selv døde i 1715, selve byggingen av stutteriet fant sted i årene 1716 til 1728.

Det nasjonale stutteriet er bygget på bakgrunn av Ludvig XIV' visjon om et statsstutteri for god avl, i årene 1716 til1728 og kalles "Versailles of the horse". (Foto: Melanie Guillamot)

Midt på eiendommen står et stort tre hundre år gammelt slott, omgitt av en park. I dag er stedet sentrum for Frankrikes nasjonale stutteri og IFCE (French Institute of Horse and Riding), med 100 ansatte og mer enn 200 hester. Under verdensmesterskapet blir det flere ulike show og opplevelser for publikum, blant annet med en stor utstilling av vogner – stedet rommer ikke mindre enn 4500 av dem!

Haras National du Pin har blant annet en gedigen samling med vogner, og i løpet av mesterskapet vil denne vises frem. (Foto: Melanie Guillamot)
Feltritt er en gren som får utfolde seg ved Haras National du Pin - blant annet ble CCIO4*-stevnet i august brukt av mange toppryttere og nasjoner som forberedelse til det pågående verdensmesterskapet i Italia. (Foto: Melanie Guillamot)

Bærekraftig maraton

Banebygger under dette mesterskapet er hollandske Johan Jacobs. Han har vokst opp med hest og kom inn i kjøring som groom for både hollandske og utenlandske kusker på 90-tallet. Det ledet ham videre til en interesse for hinder og bygging av baner – nå har han en mer enn 20 år lang karriere som 4*-banebygger bak seg. Når kuskene lørdag skal ut i maraton, har Jacobs bygget en bane som går over 15 kilometer, med åtte hinder.

For en ekvipasje er det ikke bare selve hindrene som har betydning for vanskelighetsgraden sier Jacobs; temperatur og vær har også mye å si. Banen i Haras du Pin ligger i et kupert terreng og går mest på gress – blir det mye regn, kan det innebære en glatt bane. Dette er noe dommerne tar med seg i forhold til tiden de setter for banen. Inne i hindrene er underlaget imidlertid preparert slik at det skal håndtere mye nedbør uten at det innebærer noen risiko for hestene.

Bærekraft er et element i banen i Haras National du Pin, hindrene som Jacobs står bak er laget av holdbare og resirkulerbare materialer og de er lette både å ta ned og sette opp.

Arrangørens hjemmeside