Bram Chardon tilbake på kjøretronen

Under verdenscupfinalen i kjøring denne helgen ble en fullsatt Leipziger Messe vitne til et tronskifte. Bram Chardon gjenerobret tittelen og henviste Boyd Exell til sølvplass, mens en overlykkelig Glenn Geerts kjørte inn til tredje.

av
Sille Kasin
Årets topp tre i verdenscupfinalen i kjøring - Bram Chardon flankert av Boyd Exell og Glenn Geerts. Foto: FEI/ Richard Juilliart

Årets verdenscupfinale i kjøring ble en spektakulær begivenhet. På plass i messehallen i Leipzig var et begeistret publikum som gledet seg stort over at arrangementet igjen kunne la seg realisere. Grunnet nedstengningen i kjølvannet av pandemien fikk vi nemlig ingen fjorårsduell, mens det nå igjen var duket for stor, fartsfylt sport med syv team på plass.

2020-finalen ble Boyd Exells, og det australske kjøreikonet hadde nok satt seg fore å kapre sin tiende tittel i 2022 i Leipzig. Men denne gangen skulle det primært vise seg å handle om nederlandske Bram Chardon og teamet som bestod av Lianne Chardon, Maurits Hallo og de fire hestene Kendi, Favory Farao, Dreef Inca og Dreef Kapitany. Helgens finale gikk over to dager – med første konkurransedag fredag og den avsluttende runden etterfulgt av omkjøring blant topp tre på søndag. Årets banebygger, nederlandske Jeroen Houterman, bød på to identiske maratonbaner, da strenge koronarestriksjoner gjennom sesongen har gjort kvalifiseringer vanskelig.

Etter første konkurransedag lå Bram Chardon og team i tet uten tidsfeil, og med tittelforsvarer Boyd Excell med team Emma Olsson, Hugh Scott Barrett og firspannet Bajnok, Neapolitano Nimrod, Barney 68 og Rocket 123 like bak med 3.78 i straff. Belgiske Dries Degrieck lå som nummer tre etter første konkurransedag, men endte til sist opp med å måtte følge omkjøringen fra sidelinjen og ta til takke med den «sure» fjerdeplassen i årets verdenscupfinale.

Takket være hester i superform, kunne vinneren av verdenscupfinalen virkelig sette fart i omkjøringen. Foto: FEI/ Richard Juilliart

Bare tre av de i alt syv ekvipasjene tok seg videre til omkjøringen, og blant disse var ikke tyske Mareike Harm. Hun ble likevel historisk - som første kvinnelige kusk i en verdenscupfinale noensinne. Nybakt vinner som altså gjenerobret verdenscuptittelen fra 2019, ble Bram Chardon med forrykende 258.72 og fire feil i omkjøringen, mens fjorårsvinner Boyd Excell ble nummer to med 262.82, også han med fire feil når det gjaldt som mest. Belgiske Glenn Geerts med team Charlotte van Gorp, Rodrigo Verstraeten og de fire hestene Brickhouse Billie, De Solist, Erdball og Zeron sikret siste pallplass med totalt 323.73 – slik han også gjorde det i 2019, men denne gangen med utendørshestene sine.

- Det ble en tøff, men god kamp, og en plass på pallen er uansett en god plassering, uttalte Boyd Exell etter at slaget om verdencuptittelen i kjøring 2022 var avgjort. Foto: FEI/ Ricahrd Juilliet

- Jeg ble veldig, veldig nervøs i dag, og hadde en uheldig feil med en ball ned og fire feil i omkjøringen. Men heldigvis gikk det likevel veien, uttalte årets verdenscupvinner i etterkant til FEI. - Takket være at hestene mine er i så god form, holdt det til seier. Boyd Exell presset meg hardt, akkurat som i finalen for to år siden, men denne gangen klarte vi det.

Resultater: