Hovedsamarbeidspartnere:

Tren hele deg

Sjekk opp NRYFs instagram for treningstips fra rytter og pt Solveig Fotland Newermann.
Sjekk opp NRYFs instagram for treningstips fra rytter og pt Solveig Fotland Newermann.
(26.04.2020) Vi ryttere bruker hele kroppen – derfor burde vi trene hele kroppen. Det sier sprangrytter og personlig trener Solveig Fotland Newermann. Her gir hun deg noen treningstips.
Tekst og illustrasjonsfoto: Rebecca Ballestad-Mender

Koronatiden er en god anledning til å vende litt fokus på seg selv og ikke bare hesten – og ikke minst en god anledning til å skape gode treningsvaner for den dagen vi er tilbake til normalen. – Tren deg selv, oppfordrer Solveig. - Det er mange øvelser man kan gjøre i stallen, ridehuset eller hjemme, det går på styrke, balanse, stabilitet og litt tøying. Ettersom man som rytter bruker hele kroppen, bør vi trene hele kroppen, sier Solveig.

Styrketrening er viktig
Styrketrening er spesielt viktig for ryttere – av flere grunner. – Jeg ville ha trent styrke minst to ganger i uken, fortsetter Solveig.
Styrke er viktig, og god kondisjon er selvsagt ingen ulempe heller. – Styrketrening er grunnleggende veldig viktig for en rytter, men jogging utenom er selvsagt også veldig bra.

Når man setter i gang med å trene, må man lytte til sin egen kropp. – Det er litt forskjellig fra utøver til utøver hva som er tungt, det må vi finne ut hver enkelt av oss. Når du gjør øvelser som du ikke er helt inne i ennå, så er det lurt med flere repetisjoner, gjøre det mange ganger slik at kroppen blir kjent med øvelsen og du gjør den riktig, forklarer Solveig.

Det er ikke nødvendig å pøse på med vekter for å gjøre øvelsene tyngre. – Du trenger ikke vekter, du kan heller gjøre øvelsen saktere. Jo saktere du gjør den, jo tyngre blir den.

Er du sterk, tåler du mer

Styrke er ikke bare viktig når man sitter til hest, men også i rytterens hverdag. – Vi ryttere har mange tunge tak, vi skal bære vannbøtter, møkke bokser og noen har mange hester å ri. Det er rett og slett mye hardt arbeid. Mye hardt arbeid sliter på kroppen, og derfor er det viktig å tenke skadeforebyggende og styrkende trening. Jo sterkere du er, jo mer tåler kroppen din og jo lettere blir hverdagen – og jo mer kan du gjøre. Det er viktig å tenke på at kroppen skal tåle mye belastning. Derfor må vi trene skadeforebyggende, for da kan tåler vi mer, vi kan ri mer og vi kan gjøre mer stallarbeid.

Balanse og styrke henger sammen

Akkurat som styrke er balanse særdeles viktig for en rytter. – Vi sitter på en hest i fart, vi følger den over hinder, vi rir den på bakken, i terrenget. Har vi en god balanse, så vil det være mye lettere å være med hesten i de øvelsene vi gjør med den. Derfor er balansen viktig, forklarer Solveig.

Balanse og styrke henger sammen. – Balansen blir bedre når vi er sterkere, styrkeøvelser gjør balansen vår bedre. Er du sterk i overkroppen og i kjernemuskulaturen, sterk i ryggen, da vil du lettere være i balanse med hesten.

Følg med på forbundets instagram konto for treningstips fra Solveig – følger du oss ikke fra før, så finner du oss med under brukernavnet «rytterforbundet».

[ Gå til nyhetsoversikt ]

[ Gå til nyhetsarkiv ]
Koronainfo