Hovedsamarbeidspartnere:

God effekt av skadefri-øvelsene

Helena Liholt Gulli og Johan-Sebastian Gulliksen var med på ryttersportens vegne da Skadefri-appen ble laget - og har gjort seg erfaringer med å gjøre øvelsene.
Helena Liholt Gulli og Johan-Sebastian Gulliksen var med på ryttersportens vegne da Skadefri-appen ble laget - og har gjort seg erfaringer med å gjøre øvelsene.
(22.03.2020) Sprangrytter Johan-Sebastian Gulliksen og dressurrytter Helena Liholt Gulli var med på arbeidet med utviklingen av skadefri appen. De presenterer øvelsene – og de har selv høstet gode erfaringer med øvelsene.
Tekst: Trine Meiningen  Foto: Rebecca Ballestad-Mender

Johan-Sebastian og Helena stilte opp som fotomodeller på vegne av ryttersporten da filmene til Skadefri-appen ble produsert. Videoene er understøttet av korte beskrivelser av hvordan du utfører øvelsen riktig. Øvelser presenteres med variasjoner, samt med tre gradvis mer krevende nivåer for å gjøre dem mer utfordrende. Øvelsene er laget for å kunne gjøres med et minimum av utstyr og for å gjøre dem trygge og enkle å gjennomføre uansett hvor du er.

Helena har favoritter
Helena Liholt Gulli forteller at hun især har kjent at problemer kan komme i rygg, knær og hofter.
-Det er mye trykk på knærne, og jeg styrker utsatte områder som kjernemuskulaturen rundt rygg og mage, forteller Gulli. Hun setter av 20 minutter tre til fire dager i uka, for å gjøre øvelsene. Det gir resultater.
-Jeg har ikke så mye vondt nå lenger, sier Gulli. Hun har noen favorittøvelser. -Jeg trener knær, og generelt mage/rygg. Det vi bruker i dressur, stabiliteten.

Det er ikke bare på hesteryggen rytterne bruker kroppen. Mange arbeidsoppgaver gjøres også i stallen.
-Treningen hjelper på utholdenheten, alt man løfter og gjør i hverdagen. Det er alltid en fordel å være sterk, bruke kroppen riktig og utføre ting riktig.

Treningen er delt inn i flere nivåer, og øvelsene kan gjøres hvor som helst.
-Det er nettopp det som er fint med disse øvelsene. De kan gjøres hjemme, i stallen, i hestebilen eller der du er, sier Gulli.

Johan er mykere
Da Johan-Sebastian Gulliksen ble med på dette, hadde han drevet med litt egentrening, som løping, men aldri uttøying og stretch. Det har endret seg.

-Siden jeg var med på videoen har jeg tøyd mer, og kjenner hvor viktig det er. Jeg er mykere nå, forteller Gulliksen. Han rir mye og har tidligere slitt med at han blir stiv i lysken.
-Jeg har ikke noe smerte eller ømhet i lysken nå. Før ble jeg stiv veldig fort, men nå tøyer jeg. Det er lysken, knær, sete, fremside- og bakside av lår, hvor belastningen kjennes. Korsryggen slites også hvis man er i samme posisjon hele tiden.
-Jeg føler at jeg spesielt må tøye korsryggen, samt fremsiden av lårene, sier Gulliksen. Han har blitt ivrig til å tøye og trene, og merker allerede resultater.
-Tøying av hoftebøyeren gjør jeg før og etter jeg sitter på hesten. Jeg må få tøyd ut, eller så blir jeg stokk stiv. Den øvelsen gjør jeg hver dag, morgen og kveld. Det tar bare fem minutter, og jeg kjenner forskjell med en gang, mener Gulliksen.

Nå har han fått en god rutine på tøying og trening, og han kjenner at det hjelper han som rytter.
-Jeg prøver å gjøre meg mer smidig og forhindre skader, sier Gulliksen. Selv om han har noen favorittøvelser han merker stor effekt av, så trener han alle øvelsene minst to ganger i uka. Han anbefaler øvelsene for andre ryttere.
-Absolutt. Det er lurt hvis man vil unngå skader, avslutter Gulliksen.

Last ned appen Skadefri
På Skadefri finner du informasjon om de vanligste skadene i ryttersporten og øvelser som hjelper deg å holde deg skadefri. Programmet består av tre nivåer. Når du mestrer øvelsene på det første nivået, er det på tide å gå videre til neste. 

Klikk deg inn her
[ Gå til nyhetsoversikt ]

[ Gå til nyhetsarkiv ]
Koronainfo

https://kingsrent.no/

www.rikstoto.no