Hovedsamarbeidspartnere:

Bruk tiden til å lære deg skadefri-øvelser

Mange ryttere opplever belastningsskader - og mange har litt ekstra tid nå i disse koronatider. Et godt tips er å bruke tiden til å lære seg skadefri-øvelser.
Mange ryttere opplever belastningsskader - og mange har litt ekstra tid nå i disse koronatider. Et godt tips er å bruke tiden til å lære seg skadefri-øvelser.
(20.03.2020) Alle idrettsutøvere kan oppleve å få skader, det gjelder også ryttere. Alle skader kan ikke unngås, men ved å trene riktig, kan potensielle skader forebygges. Har du ikke begynt med dette ennå, er den perioden vi er inne i nå en god anledning til å ta fatt på dette viktige arbeidet som rytter og idrettsutøver.
Tekst: Trine Meiningen Foto:Skadefri.no

Å trene handler like mye om å forebygge skader. Senter for idrettsskadeforskning og Olympiatoppen har i samarbeid utviklet nettsiden Skadefri, som også finnes som en app. På Skadefri finnes informasjon om de vanligste skadene i ryttersporten, og øvelser som hjelper rytteren å holde seg skadefri.


Bedre rytter
-Hensikten med øvelsene er å utvikle de fysiske forutsetningene som trengs for å bli en bedre rytter, forteller Larsen. En rekke vitenskapelige studier har vist at man ved hjelp av strukturerte oppvarmingsprogram kan redusere risikoen for skader med over 50 prosent. Skadefri er laget for å gjøre kunnskapen om idrettsskader og deres forebygging lett tilgjengelig.

Det er egne øvelser for ryttere. Tekniske ferdigheter, som riktig sits, påvirker hestens bevegelsesmønster. Hvis du for eksempel sitter skjevt, vil det påvirke hesten på en negativ måte.

-Det er mange ryttere som er opptatt av hesten, og tar godt vare på den, men vi ønsker å skape en større bevissthet på hvordan rytterens kropp påvirker hesten, forteller Larsen. Treningsprogrammet er basert på øvelser som er valgt ut av fysioterapeut Larsen og prestasjonskonsulent Marius Dammyr.

-Vi har valgt øvelser som hjelper rytteren med å ri mer teknisk korrekt, da rir man mest mulig skånsomt ved at hesten får mulighet til å gå i balanse og bære seg selv, sier fysioterapeut Line Synnøve Larsen ved Norges Idrettshøyskole som var med og utviklet appen «Skadefri».

Litt er bedre enn ingenting

Det er ofte hoftene, setet og baksiden av lårene som er en utfordring for ryttere. Alt vi gjør i hverdagen påvirker muskulaturen. Å sitte lenge på jobb eller på skole er med på å påvirke sitsen på en negativ måte. Muskulaturen kan bli for kort, og det vil påvirke hesten på en negativ måte. Ved for kort og stram muskulatur vil man sitte mer fremoverlent, eller kompensere ved å lene seg for mye bakover og det påvirker hvordan man kan gi signaler til hesten. Det er viktig med god kraft i beina og mage-og ryggmuskulaturen, for da sitter man mer balansert på hesten. For å gi hesten korrekte signaler er det mye som må være på plass. Ved å kunne utføre isolert bekkenrotasjon mens man holder overkroppen i nøytral posisjon, vil man påvirke hesten på en bedre måte med sisten. Da kan hesten gå i bedre balanse og bære seg selv på en bedre måte.

-Optimalt sett bør man gjøre alle øvelsene i programmet som er satt sammen av komponentene; mobilitet, styrke og balanse. Men det kan bli hektiske hverdager, og hvis man da må velge, så er det mobilitet som er viktigst. Det er tøyningsøvelser på alle nivåene i programmet, og dette virker direkte inn på sits, forklarer Larsen.

Vanskelighetsgraden på øvelsene øker, når man går opp et nivå. Det beste er om man gjør alle øvelsene tre ganger i uka, men det viktigste er at man gjør dem.

- Vi ønsker optimalt sett at øvelsene gjennomføres tre ganger i uka, men litt er alltid bedre enn ingenting. Hvis man starter med en gang i uka, så kanskje man får lyst til å øke etter hvert, sier Larsen.

Øvelsene er uten utstyr slik at de kan gjøres hvor som helst og når som helst. Det kan være hjemme i stua rett før man drar i stallen, eller før man dusjer.

-Det er viktig at det blir en rutine, så slipper man å gjøre valget om at i dag skal jeg gjøre øvelsene. Når man begynner med nye endringer er det alltid en innkjøring. Jeg gjør øvelsene selv to ganger i uka. Hvis man gjør øvelsene tre ganger i uka i innkjøringsperioden på åtte til 12 uker får man effekt, og da kan man gå ned til to ganger i uka etterpå. Øvelsene tar ikke lang tid, jeg bruker under en halv time, men det krever at jeg har det på agendaen, sier Larsen.

Rideglede
Øvelsene er nyttige for alle ryttere uansett nivå eller gren. Dersom man ønsker det beste for hesten, og streber etter den beste sitsen, eller dersom man ønsker mest mulig glede ved ridingen, er ikke Larsen i tvil om at øvelsene er til god hjelp.

Se mer her!
På Skadefri finner du informasjon om de vanligste skadene i ryttersporten og øvelser som hjelper deg å holde deg skadefri. Programmet består av tre nivåer. Når du mestrer øvelsene på det første nivået, er det på tide å gå videre til neste. www.skadefri.no/idretter/ridning/

Artikkelen har tidligere stått i Hestesport
[ Gå til nyhetsoversikt ]

[ Gå til nyhetsarkiv ]
Koronainfo