Hovedsamarbeidspartnere:
Samarbeidspartnere:

Derfor må du trene hestens kondisjon

Kondisjonstrening er nøkkelen til suksess og kvalitet – hestvelferd og like viktig uansett gren, fastslår tre av våre toppryttere. (Foto: Matthias Zomer/Pexels)
Kondisjonstrening er nøkkelen til suksess og kvalitet – hestvelferd og like viktig uansett gren, fastslår tre av våre toppryttere. (Foto: Matthias Zomer/Pexels)
(03.11.2017) Nøkkelen til suksess, særdeles viktig for å øke kvaliteten på ridningen og helt sentralt for hestevelferd og en frisk og godt presterende hest. Dette er blant det tre toppryttere i tre ulike grener sier om kondisjonstrening av hesten.
-Gamesridning er kondisjonstrening i seg selv, men før man kan starte konkurranse  er det viktig at hesten er skikket til å utføre øvelsene, sier Karoline Kjuus( Foto: Mia Berg Kjuus)
-Gamesridning er kondisjonstrening i seg selv, men før man kan starte konkurranse er det viktig at hesten er skikket til å utføre øvelsene, sier Karoline Kjuus( Foto: Mia Berg Kjuus)
Kondisjonstrening er opplagt for en distansehest – men Susanne Neset påpeker at fokus på slik trening er like viktig uansett gren. (Foto: May Britt Neset)
Kondisjonstrening er opplagt for en distansehest – men Susanne Neset påpeker at fokus på slik trening er like viktig uansett gren. (Foto: May Britt Neset)
- Det er viktig å lese hvert eneste hesteindivid for å få mest mulig ut av hver hest i forhold til bruken av den rettet mot konkurranse eller hva den brukes til, sier Nils Christian Larsen. (Foto: Privat)
- Det er viktig å lese hvert eneste hesteindivid for å få mest mulig ut av hver hest i forhold til bruken av den rettet mot konkurranse eller hva den brukes til, sier Nils Christian Larsen. (Foto: Privat)
Tekst: Rebecca Ballestad-Mender

I noen grener kommer fokus på kondisjonstrening kanskje mer av seg selv enn i andre. Innen distanse er det opplagt helt sentralt - men det er ikke mindre viktig i andre grener. Mounted Games-rytter Karoline Kjuus, distanserytter Susanne Neset og islandshestrytter Nils Christian Larsen gir deg her noen tips som kan være nyttige, uansett hvilken gren du rir.

Karolines to treningsmetoder
- For meg er kondisjonstrening særdeles viktig for å øke kvaliteten på Mounted Games ridningen, sier Karoline. - Gamesridning er kondisjonstrening i seg selv, men før man kan starte konkurranse og ri 4x10 race over en helg, er det viktig at hesten er skikket til å utføre øvelsene. Derfor trener jeg kondisjon på hesten min, fastslår norgesmesteren.
Kondisjon er noe Karoline jobber spesielt med i løpet av vinterhalvåret. -Jeg jobber mest med denne type trening vinterstid og før sesongstart. Under konkurransesesongen, som strekker seg fra mai til september, holder jeg kondisjonen ved like ved å gjøre lettere typer kondisjonstrening og også kortere testrunder for å sjekke at ponnien min er klar til helgens konkurranse.
Karoline bruker to ulike metoder for å trene kondisjon: - Den ene er enkle «travturer», som rett og slett er som en joggetur for oss ryttere. På disse turene er det viktig å ha et godt underlag og en lang nok strekning. Med godt underlag mener jeg at det ikke bør være steiner og røtter i bakken så hesten kan snuble, og det bør heller ikke være for dypt eller hardt underlag. Jeg øker lengden på turene etter hvert som hesten min blir i bedre form.
Karoline fortsetter: - Den andre metoden for å trene kondisjon på er intervaller. Det ideelle stedet å gjøre dette er på en travbane. Hvis man ikke har mulighet til å oppsøke en travbane, kan man bruke en ridebane. Dette blir også en trening man kan sammenligne med intervalltrening vi mennesker gjør på tredemølla eller ute i skogen.

Intervalltrening
- Det finnes ulike kombinasjoner av intervaller avhengig av om man vil trene opp hesten til å bli raskere (anaerob trening), eller styrke utholdenhet (aerob trening), sier Karoline. - Førstnevnte må bli kortere intervaller, ett eller to minutters drag, i ganske rask galopp (det raskeste tempo man vil ha på gamesbanen i et race).
Karoline følger med både på ponniens puls og hvordan den presterer. - Hvis jeg synes ponnien min blir fort sliten under trening og jeg må stoppe opp og ta lange pauser for at pulsen skal bli normal, vil jeg prøve å styrke den aerobe utholdenheten.
For å styrke den aerobe utholdenheten, rir hun ri 3x3 intervaller. - Det vil si at jeg galopperer i tre minutter i moderat tempo og så har tre minutters pause i trav og skritt – og så gjentar jeg dette tre ganger. Sistnevnte er en veldig fin metode som ikke tar så lang tid.

Pulsmåler – et viktig hjelpemiddel
-Kondisjonstrening er helt sentralt både i forhold til hestevelferd og i forhold til å ha en frisk hest som kan prestere godt. Kondisjonstrening er viktig, uansett hvilken gren man rir, innleder Susanne Neset.
Susanne bruker pulsmåler i sin kondisjonstrening. - Det å trene med pulsmåler er et av de viktigste hjelpemidler jeg bruker når jeg trener distansehestene mine. Det å følge med på hestens puls under trening er viktig. Det kan tidlig fortelle meg noe hesten kjenner på ubehag under trening, og jeg kan lettere følge utviklingen på hestens form. Det er dessverre fort gjort å trene hesten for mye og over dens grenser slik at den møter melkesyren fortere enn planlagt. Men det kan også vise seg at hesten er bedre trent enn antatt, så treningen blir for mild.
Innen distanse er puls ekstra viktig i konkurransesammenheng. Der måles puls for hver etappe-pause. – Vi må jobbe mye og riktig for at hesten skal komme hurtig ned i puls. Dette er noe vi øver mye på. Maks puls og hvilepuls på hest kan variere fra hest til hest. Melkesyreterskelen varer uavhengig av maks og hvilepuls.

Susannes pulstrening
Susanne forteller: - Når jeg trener hestene mine intensivt over lengre strekninger, vil jeg ligge godt under maks puls, men det er viktig at hesten kan holde lange strekninger i høyt tempo. Når jeg har galopptrening, ønsker jeg at hesten skal gå i en rolig spare-galopp der hesten galopperer 1-2 timer i strekk, dette varierer dog etter hvor trent hesten er og hvilken klasse den skal gå. Under slik trening ønsker vi at pulsen skal være så lav som mulig slik at hesten bruker minst mulig energi, gjerne en puls rundt 120/120, sier Susanne og poengterer: - Men igjen, dette varierer fra hest til hest, noen har høyere puls enn andre og noen har lavere puls.
Susanne bruker pulsmålere og har to forskjellige, en hun bruker under trening og konkurranse og en som brukes når hun skal inn til vet-kontroll. En pulsmåler gjør pulskontrollen litt enklere, men man kan også følge med på pulsen uten pulsmåler. – Man kan bruke stetoskop eller ganske enkelt måle ved å holde to fingre lett mot et blodkar under kinnbenet ved ganasjen eller ved koden, sier Susanne og legger til en viktig informasjon: - Hestens hjerte slår omtrent 28-40 slag i minuttet når hesten er i ro.
Susanne følger nøye med på hesten sin, både under trening og under ritt – og igjen er pulsen viktig. – Hvis hesten bruker ekstra lang tid når vi er på ritt, kan det indikere at hesten kan ha vondt et sted eller at det kan være metabolsk – dette kan vi også legge merke til ute i løypa om hesten ikke synker i puls som den skal når du stopper på et grooming-punkt. Dette kan være en indikasjon på at noe er galt eller at hesten begynner å bli sliten, sier Susanne.

Viktig å lese hvert enkelt individ
Nils Christian Larsen fastslår: - Kondisjonstrening er nøkkelen til suksess, enten om man trener en islandshest som en sprinter som skal bevege seg flat og hurtigst mulig som hester som går passløp hvor det kun går på tid eller om man trener kondisjon på en hest som skal styrkes for spenst og romslighet.
Islandshestrytteren fastslår på generelt grunnlag: - Det er viktig å lese hvert eneste hesteindivid for å få mest mulig ut av hver hest i forhold til bruken av den rettet mot konkurranse eller hva den brukes til. Mine konkurransehester trenes opp til et visst kondisjonsnivå, og blir mer kondisjonstrent for sitt spesialfelt videre opp mot konkurranser.
Når Nils Christian skal trene kondisjon, gjør han det både ute i moder jords natur og på ridebanen. -
Grunnkondisjonen trener jeg ved intervall trening i skog og mark samt noe teknikk trening på bane, sier Nils Christian.
Også Nils Christian tar i bruk pulsmåler for optimal trening. – Jeg gjør kondisjonstreningen innblandet med pulsmåler over en periode for å lære hesten å kjenne enda bedre.
Han fortsetter: - Det må ligge en viss mengde styrke i bunn for å kunne utvikle kondisjonen, så den røde tråd skal man følge ved å kjenne sin hest fra start for å lage et optimalt treningsopplegg.


Artikkelen har tidligere stått i Hestesport
[ Gå til nyhetsoversikt ]

[ Gå til nyhetsarkiv ]


www.hestefrelst.no