Hovedsamarbeidspartnere:

Trening for ryttere

Foran fv: Katrine Henriksen, trener og fysioterapeut Beate Tråsdahl (27), bak fv: Elin Sørensen, Marianne Pedersen og Julie Widding Ovesen.
Foran fv: Katrine Henriksen, trener og fysioterapeut Beate Tråsdahl (27), bak fv: Elin Sørensen, Marianne Pedersen og Julie Widding Ovesen.
(06.05.2015) Trening kan bedre både balanse, holdning og helse hos ryttere, og Midt-Troms Hestesportsklubb satser friskt med ukentlige samlinger.
Midt-Troms Hestesportsklubb er en rideklubb på ca 100 medlemmer og dekker hele Midt-Troms regionen. I mangel av eget rideanlegg kan klubbens styreleder Sissel Widding fortelle at de holder aktivitetsnivået oppe med effektive ryttertreninger:


Litt om oss:
Midt-Troms Hestesportskubb (MTHK) – tidligere Målselv & Bardu Hestesportsklubb, er en av de eldste i Troms Rytterkrets, stiftet 1987, og feiret således 25-årsjubileum i 2012. Klubben teller i dag ca 100 medlemmer som kommer fra alle Midt-Troms-kommunene – fra Bardu, Målselv, Balsfjord, Lenvik, Sørreisa, Salangen og Senja-kommunene. Klubben har aktive medlemmer fra 6-årsalder til godt over pensjonsalderen. Hovedtyngden av medlemmene våre er imidlertid barn og unge. Vi har tilholdssted ved Nordnorsk Hestesenter på Olsborg i Målselv. Klubben har ikke eget anlegg (men derimot et regionalt hestesportsenter under planlegging) og må derfor være kreativ med aktiviteter for å skape engasjement.

Bakgrunnen for ryttertreningen:
Vi har en egen fysioterapeut i klubben, Beate Tråsdahl som leder treningene. Hun er hestejente gjennom mange år og har derfor kunnskap om både ridning og det stallarbeid gjør med oss.

Hestejenter (og –gutter) er svært flinke til å ta vare på hestene sine. Hestene har alltid første prioritet og stell og trening tilpasses hestens behov. Rytterens egen fysikk blir gjerne nedprioritert.

Ridning engasjerer alle de store muskelgruppene og stiller store krav til koordinasjon og kroppskjennskap. Det stilles krav til rytterens stabilitet og balanse til å holde seg på hesten, samtidig som det stilles parallelle krav om bevegelighet til å la rytterens kropp følge hestens og ta imot støtene som leveres gjennom ryggen og bekkenet vårt.

 photo RYTTERTRENING20MTHK2_zpsjptq4k1u.jpg

Som ryttere gjør vi også mye tungt kroppsarbeid som tærer på kroppene våre. Som et eksempel på hvordan kroppen vår påvirkes kan nevnes at f.eks stallarbeid som møkking, kosting, raking, skyving av trillebår og lignende fremmer at skuldrene dras frem og vi blir sterk i brystmuskulatur mm. Dette gir dårligere forhold for holdningsmuskulaturen vår som vi er avhengig av for å ha en god, balansert og oppreist sits.

 photo RYTTERTRENING MTHK3_zpsqyp8oqwd.jpg

Hestene våre har det bedre når vi kan bruke minst mulig signaler og de fortjener at vi er balanserte og har god nok kroppsbevissthet og beherskelse til å kunne gi ørsmå, fine signaler. For å kunne finjustere bevegelse og gjøre den usynlig må vi ha blant annet ha en sterk og bevegelig kjerne å styre bevegelsen fra. Dette kan til en viss grad trenes ved å ri, men hvis man vil bli ordentlig gode og kunne hente ut det lille ekstra av kroppen sin, krever det litt jobb på bakken også for oss. En sterk og balansert kropp med bedre utholdenhet gir oss bedre forutsetning for en god sits og forebygger skade.

 photo RYTTERTRENING20MTHK4_zpso0h31qq3.jpg

I treningen har vi fokus på flere ting. Vi jobber ganske mye med bevegelighetstrening og å gi lengde og elastisitet til typisk muskulatur som får høy spenning med ridning og stallarbeid. Deriblant innside lår, hoftebøyere, brystmuskulatur mm. Vi jobber også en del med å utfordre bevegelighet og kontroll av bekkenbevegelse.

 photo RYTTERTRENING20MTHK5_zpsoxaznps6.jpg

Vi har en pulsdel der vi leker oss litt med aerobic ol. Som ryttere får vi mye «gratis» fysisk aktivitet av lav til moderat intensitet, men den virkelig gode utholdenhetstreningen med høy intensitet har vi mindre av. I denne delen av treningen får vi også utfordret takt, tempo, rytme og koordinasjon i en annen arena enn på hesteryggen.

Hver trening forsøker vi også å ha en lek eller lignende der vi kan dumme oss litt ut - vi har godt av å slippe litt opp, se litt teite ut, og le masse!

Vi trener også en god del styrke og varierer mellom mange ulike øvelser. Vi har ekstra fokus på muskulatur som fremmer kroppskontroll, oppreisthet og balanse, samt muskulatur som motvirker typisk anspent muskulatur hos rytteren. Vi trener en god del kjernemuskulatur for stabilitet og balanse, og jobber ellers med både store muskelgrupper og små støttemuskler i hele kroppen. Øvelsene vi bruker er stort sett kjente for de fleste, og all styrketrening gjøres rolig med fokus på kontroll og kvalitet i bevegelsen. Vi jobber parallelt med bevegelighet og stabilitet i kjernen av kroppen vår. Vi varierer på å jobbe med små og store bevegelser, spenning og avspenning.

 photo RYTTERTRENING20MTHK6_zps6tp2xxzc.jpg

Helt til slutt har vi en avspenning/meditasjonsdel. I dagens samfunn stilles det store krav til produktivitet. Jeg mener det er viktig for alle mennesker, i alle aldre og ta en pause fra mas og jag, slippe alle spenninger og bare eksistere. I denne delen av treningen får vi også jobbet godt med kroppskjennskap, pust, konsentrasjon, mindfulness og evne til avspenning av spesifikk muskulatur.

 photo ab2c3e6b-b078-47a1-bb9f-f82f879de19a_zpsub6ptker.jpg

Vi startet med treningen etter jul og møtes hver mandag og holder på litt over en time. Vi er 6-10 medlemmer med hver gang. Treningen er enkel men effektiv og det kjennes at man har vært med.

Våre faste dressurtrenere Tonje Wiik og Elin Sørensen har gitt tilbakemelding at de ser resultater av ryttertreningen på ryttersitsen allerede. Dette er gøy, effektivt og kan anbefales på det varmeste!
[ Gå til nyhetsoversikt ]

[ Gå til nyhetsarkiv ]